25.08.2010 18:20

Wreck Egypt 2010

 

Vrakové safari Egypt pořádané PC Felder

info - Milda Smola 605218721

Zveme Vás všechny na potápěčský trip na námořní safari po vracích Rudého moře . Je to trasa, pověstná nebezpečnými útesy, kde skončilo mnoho lodí od předminulého století až po dnešní moderní trajekty. Vraky leží většinou ve středních hloubkách a jsou dosažitelné z kajutových lodí.Program je připraven i pro zájemce o trimixové a nitroxové ponory- ty díky mobilitě lodi nebudou omezovat další potápěče v jejich programu. Vraky nejsou jen zajímavé technické památky, ale především příhodná stanoviště pro rozsáhlé korálové útesy a jsou to oblíbená stanoviště ryb, velkých kaniců a ohromných murén. To vše je ideální podmořskou krajinou i pro podvodní fotografy i zvědavé potápěče.
Na lodi budou v ceně 12l lahve a pro zájemce jsou k disposici dvojčata s manifoldem, Nitrox a kyslíkově čisté stage lahve viz ceníky. Safari je vhodné jak pro nejzkušenější samostatné potápěče, tak pro méně zkušené, pro které bude zajištěn doprovod. Během cesty budeme pořizovat film, který Vám po letech připomene Vaše potápění na úžasných místech Rudého moře.

Prosím pošlete rezervaci mejlem co nejdříve. Platná bude po uhrazení zálohy 10000Kč zbytek uhradíte v dalších dvou částech na jaře a před odjezdem. Máte tak čas ušetřit nějakou kačku)).
Termín
10-17.10. 2010

Cena zájezdu
Cena: 26 900,- Kč

Cena zahrnuje:

letenku, letištní poplatky, transfer do/z přístavu, pobyt na klimatizované lodi ve 2 lůžkových kajutách, síť 220 V na nabíjení zdrojů, neomezené potápění s 12 l hliníkovými láhvemi, zátěžní olova, možnost nočních ponorů, plnou penzi, nealkoholické nápoje a ovoce.Poplatky na vraky.

Cena nezahrnuje:

Povinné POPLATKY

Rezervace Rass Mohamed- 5euro
vízum 15.- USD
potápěčské pojištění- bez kterého se v Egyptě nesmíte potápět.
bakšiš - 30 Euro posádce

Nepovinné POPLATKY – to je váš nadstandard za ten platíte všude((

PLYNY
Helium 50 euro /10 000 litrů
Eanx do 40 – 5euro 12l lahev
Eanx do 50 – 8euro 12l lahev
Oxygen 110bar ve 12l lahvi - 10euro
15l lahev nebo dvojče – 60 euro týden


Loď
LIGHTHOUSE MIRACLE 1
Po velmi dobrých referencích jsme zvolili loď Miracle 1.
Nabízí komfort a hlavně technické vybavení a personál který je na nejvyšší úrovni. Průvodci a mixéři jsou evropani s mnoholetými zkušenostmi. Nejsou nejlevnější ,ale jsou nejkvalitnější.

Jedná se o cca 32 metrovou motorovou loď, která je plně vybavena pro pohodlné potápění.
2 x 1150hp MAN motory
2 x 55kW Perkins generátory
2 x Bauer Mariner 250 kompresor
2 x člun Zodiac, 50Hp + 75hp motory
satelitní telefon + internet

10 dvoumístných kajut, (7 kajut s dvojlůžkem, 3 kajuty s královskou postelí), všechny kajuty s vlastní klimatizací, vlastní toaletou a kvalitním nábytkem a lůžkovinami, výborná kuchyně, plná penze na požádání místní alkoholické nápoje
Přihlášky a další informace: PC a CK Don Felder - Miloš Smola +420 605 218 721 potapeni@donfelder.cz www.skolapotapeni.cz
Některé možné potápěčské lokality
Vrak lodi Salem Expres -
leží na jižním přístupu do přístavu Safága v hloubce 15 až 30 m a představuje nejnovější velký vrak. Je to egyptský trajekt, který ztroskotal v roce 1991 a stal se hrobem pro asi 1600 poutníku z Mekky. Zběžná prohlídka velké lodi zabere celý ponor, je možno bezpečně proplouvat kapitánským můstkem, restaurací, zkušení mohou nahlédnout i do útrob lodě.
Útesy Abu Nuhas
leží v plavební dráze do Suezské průplavu a představuje největší koncentraci vraků v Rudém moři v příjemné hloubce 26 m
Gianis D
je 100 m dlouhá řecká nákladní loď ztroskotala 1983 s nákladem dřeva
Carnatic
je osobní a poštovní loď z roku 1968, dlouhá 90 m, charakteristická velkým kormidlem, která vezla náklad zlata a lahví s vínem
Chrisoula K
je nákladní loď z roku 1981, dlouhá 98 m, převážející dlaždice
Thistlegorm - kultovní vrak
120 m dlouhá anglická nákladní loď byla potopena německými letadly v roce letadly v roce 1941 na kotvišti nedaleko Sinajského poloostrova s nákladem vojenského materiálu, který je velice dobře přístupný i pro začátečníky, hloubky jsou kolem 25 m. Na vraku lze vidět lokomotivu, cisterny, tendr, pásové transportéry, vojenská nákladní auta, motocykly a další artefakty. Neobyčejné místo, hejna barakud.
Rosalie Moller
byla potopena podobně o několik dní později. Je méně navštěvovaná, ve vraku je zachovalé strojní zařízení, leží mezi 25 a 50 m, má délku 109 m, jako náklad vezla uhlí. V lodi a okolí mnoho ryb.
El Mina (česky: Přístav)
je 70 m dlouhá egyptská minolovka, potopená za válečného konfliktu v roce 1969, ležící nedaleko přístavu Hurghada na hloubce 26-30 m.
a další…………….Al Kahfain - trajekt, Ulysses, Hebbth Allah, Dunraven…

Trimix – Colona IV – 65m, Al Qamar Al Saudi Al Masri 85m, Gulf Flet No31 / 100m/.


Kombinovaný zájezd- týden safari + týden hotel dle výběru - celkem 14dní !!!
Komu se nebude chtít domů popřípadě varianta že zatím co vy budete na safari rodina si bude užívat na hotelu a po safari se k ním můžete na týden připojit je reálná.Kvůli letenkám to ovšem potřebujeme vědět do konce roku.Tak prosím mi zavolejte bude to na osobním jednání. Díky.

Kontakt- Miloš Smola PC Don Felder +420 605218721 potapeni@donfelder.cz, www.skolapotapeni.cz

A proč Safari????

Když ve svém volném čase hledáš volnost, zážitky a nezkrotné přírodní živly, tak je safari ideální volbou, protože to vše nabízí během týdenní plavby po moři. Se safari lodí dopluješ k mnoha krásným vrakům. Komfort našeho hotelu se 100%-ní pohyblivostí jsou tím nejlepším, co si potápěč může přát. Nepotřebuješ, aby jsi nakládal těžké potápěčské láhve, ani aby si zdlouhavě montoval výstroj před každým ponorem, vždyť ji máš celou stále připravenou i se servisem. V případě, že se vyskytne mimořádná příležitost, tak jsi schopný vlastně okamžitě skočit do vody a neunikne Ti žádný zážitek. Potápět se můžeš od časného rána až do noci vždyť jsme na moři)). Při ponorech Ti zkušení průvodci umocní zážitky a mezi ponory se o Tebe stará posádka lodě, aby všechno probíhalo hladce i na hladině. Jídlo 5-krát denně pomáhá doplňovat energii, kterou z Tebe odčerpají nádherné ponory. Dostaneš DVD a po safari si v klidu domácího krbu vychutnáš celou pouť)). Nikdy se nic neopakuje dvakrát a tak si neříkej pojedu příště na lodi musí být dobrá parta a ta se rýsuje. Příště určitě pojedem zase jinam. Cena je taková jaká je, ale neutratíš už ani kačku navíc protože na lodi nic nepotřebuješ vše tam je)).
Wreck Egypt -


Související články -

Zdravím, tak se nám doobsazují poslední čtyři místečka, kde čekám na kluky z HK jak se rozhodnou a máme obsazeno. Tady další z vraků našeho Safari v r 2010.


Rudé moře Rosalie Moller Lokace: Egypt - Hurghada
hloubka: 35 - 55m

Vrak ocelové nákladní lodi o délce 108 m s parním pohonem stojí na dně vzpřímeně.

Potápění na Rosalii je na hraně mezi rekreačním a technickým. Pro první ponor je lepší EAN 32 než vzduch, ušetří spoustu času stráveného na dekompresi. Naprosto dostačuje pro palubu v 35 m, šroub v 43 m umožní vidět z bezprostřední blízkosti. Nedovolí jen klesnout až na dno v příďové části, kde je hloubka kolem 50 m.
zdroj SP

Popis: Tato 108,2 metrů dlouhá a 10 m široká nákladní loď o výtlaku 3.963 tun byla postavena v Glasgow roku 1910 a spuštěna na vodu pod jménem Francis. Byla vybavena parním tříválcovým motorem o výkonu 1980 koňských sil, jehož válce měly nestejný průměr. Poměrně nevýkonný motor uděloval lodi maximální rychlost 10,5 uzlů. Kliknutím fotografii zvětšíte. V roce 1931 byla prodána skandinávské společnosti Moller Line a přejmenována na Rosalie Moller. Jedna z námořnických pověr praví, že změna jména přinese lodi tragický konec. Rosalii se tato sudba vyplnila o deset let později, kdy opět sloužila pod vlajkou Jejího Veličenstva. Druhá světová válka byla v plném proudu, Gibraltar hlídali Němci a spojenecké lodě musely se svým kargem pro vojska maršála Montgomeryho obeplouvat celou Afriku. Rosalie Moller 11. září pod velením australského kapitána Jamese Byrna vyplula s nákladem kvalitního velšského uhlí z jihoafrického Durbanu, cíl plavby byla Alexandrie. V noci ze 7. na 8. října zakotvila v Rudém moři poblíž ostrova Gubal a čekala na povolení vplout do Suezského zálivu, který byl právě uzavřen kvůli minám. Dvaatřicet členů posádky bylo dost nervózních, neboť lodě byly napadány německými letadly a všichni věděli, jaký osud potkal před dvěma dny o jedenáct mil severovýchodněji kotvící Thistlergorm (potopen 6.10.1941). 8. října v 0:45 se rozhoukala poplachová siréna, oznamující nálet. Dva bombardéry HE 111 ze skupiny KG 26, operující z Kréty, zaútočily vzápětí. Jejich bomby našly svůj cíl a rozervaly na pravoboku část trupu lodi. Rosalie Moller se potopila o hodinu později. Do padesátimetrové hloubky sebou vzala dva muže, ostatním se podařilo zachránit. Od té doby odpočívala nerušeně na písčitém dně, i když se po válce v jejích záznamech objevila chybná zmínka, že byla vyzdvižena a rozebrána. Mezitím se ale chátrající Rosalie Moller stala součástí místního ekosystému, zabydlely se na ní rozmanité druhy mořských rostlin a živočichů. Vrak lodi byl objeven až v 80- tých letech minulého století. Nebyl nikdy tolik navštěvován a devastován amatérskými potápěči jako nedaleký Thilstegorm. Nevezl žádné cennosti, ani jinak zajímavý náklad, unikl tedy i výraznější pozornosti lovců pokladů. Na vraku se dá demonstrovat, jakým dílem se na chátrání podílí příroda a jakým člověk. zdroj zabaci cz
Další z vraků které navštívíme na našem Wreck safari Egypt 2010.
Trajekt Salem Express byl postaven francouzskou společností Constructions Navales et Industrielles de la Mediterranee v La Seyne v roce 1965.V roce 1988 se jeho několikátým majitelem stala společnost Samatour Shipping Company a dala mu název Salem Express.
Ke své poslední plavbě vyplul Salem Express v prosinci 1991 z přístavu Jeddah v Saudské Arábii. Kromě nákladu automobilů, vezl stovky pasažérů. Byli to převážně poutníci, kteří se vraceli ze svaté pouti do Mekky. Kapitán Hassan Moro, který velel trajektu od roku 1988, patřil mezi nejzkušenější kapitány. Trasu mezi Jeddahem a Safagou znal jako málokdo. V noci z 15. na 16. prosince 1991 se zhoršilo počasí a s ohledem na množství cestujících bez kajut jen na hlavní palubě se kapitán rozhodl pro kratší přistávací manévr, tedy jižní oblouk okolo útesů Hyndman. Dalším důvodem pro zkrácení cesty bylo ono dvoudenní zpoždění a údajný nátlak ze strany společnosti Samatour line, aby trajekt vysadil pasažéry a co nejrychleji se vrátil do Jeddahu, kde čekali další tisíce poutníků vracejících se ze svaté pouti. Během 450 mil dlouhé plavby se Salem Express nepatrně odchýlil východním směrem, díky čemuž při jižním přistávacím manévru nebyl od Hyndmanských útesů tak daleko jako obvykle. Vzhledem k tomu, že se blížila půlnoc a moře bylo rozbouřené, nemohl nikdo z kapitánského můstku útes vidět. Tak se stalo, že Salem Express narazil do nejjižnějšího z Hyndamanských útesů, který není ani z 1/3 tak velký jako trajekt sám a 16. prosince se v půl jedné ráno potopil. Mnoho lidí zahynulo okamžitě a další bojovali o své životy ve vlnách. Žádný ze záchranných člunů nebyl spuštěn, aby mohl tonoucí zachránit. Jediné, co jim v tu chvíli pomohlo, byl proud, který je snášel směrem ke břehu. Na palubě bylo oné osudné noci oficiálně 650 osob - 578 pasažérů a 72 členů posádky. Svědkové však tvrdí, že na trajektu bylo až dvojnásobné množství pasažérů. Katastrofu přežilo jen 180 osob. Lodní lékařka, která katastrofu přežila, při výpovědi o neštěstí uvedla, že loď byla jako krabička sardinek. Na hlavní palubě se tísnilo tolik lidí, že se po ní téměř nedalo projít.
Ponor k tomuto vraku není nijak náročný a když v nádherně čisté vodě plavete kolem vraku této lodi, připadáte si jako v dobrodružném filmu o kapitánu Nemovi. Pak však spatříte ty drobné detaily námořního neštěstí v podobě rozházeného oblečení, obalů na záchranné vesty, elektroniky a dalších osobních věcí cestujících a vaše nadšení je rázně utlumeno vědomím, že se pohybujete okolo velkého společného hrobu stovek lidí. Bylo by naivní si myslet, že každý se zde bude chovat jak by se slušelo při návštěvě místa tak velkého neštěstí, ale i největší cynik většinou po vynoření uzná, že jde o trochu jiný ponor než obvykle

zdroj nautico cz, foto stranypotapecske cz

Na safari Wreck 2010 Egypt budem jedno dopoledne věnovat přípravě a ponoru na vrak GULF FLEET No.31 ve 102metrech. Videjko je myslím kluků z iqsub s kterýma jsme potápěli na Visu taky jsou všude syčáci)). Byli tam taktéž s Davidem Uhlíkem. https://www.youtube.com/watch?v=8Fyx_WuZUXI . Bude to samo pro skupinu s TX další budou potápět na mělčích vracích v těsné blízkosti. Čak Milda

Na našem vrakovém Safari říjen 2010, které brzy pověsíme na stránky odpotápíme i vrak legendárního Thistlegormu. Těšátor Milda

Dnes na palubách vraku můžeme obdivovat těžké kulomety, torpéda, pomačkané cisterny a v útrobach množství anglických motocyklů, džipů a náklaďáků. Leží tam i převracený tank, kousek dál lokomotiva a všude se povalují střely a pumy různé ráže a mnoho dalšího vojenského materiálů.
Vrak leží v hloubce 32 m na písčitém dně.

historie-
Pod vedením kapitána Whiffilda na ní sloužilo 49 námořníků. Dne 9. dubna 1940 byla vyslána do války. Od počátku ji pronásledovala smůla, již při druhé plavbě, na řece Plata, se stala nehoda s protiletadlovým 4,7palcovým dělem. Při zkoušce se v něm zasekl náboj a museli ho improvizovaně odpálit. Náboj dopadl jen kousek od lodi. Třetí plavba vedla do západní Indie s nákladem cukru a rumu, po cestě nastal problém s parním kotlem. Oprava v Glasgow trvala dva měsíce.
Čtvrtá plavba měla být zároveň poslední ve službách armády. V květnu 1941 Thistlegorm s 39 muži pod vedením kapitána Williama Elvise vyplul ze skotského Glasgow do Alexandrie. Loď byla naložena municí, granáty, vozidly, motorkami, tanky, vlakovou soupravou a dalším vojenským materiálem pro spojenecké vojsko v severní Africe, ale cesta do Středozemního moře byla pro spojenecké lodě uzavřená, a proto trasa vedla kolem celého afrického kontinentu a Rudým mořem. Thistlegorm právě kotvil v oblasti Sha´ab Ali v Rudém moři a čekal na povolení k proplutí Suezským průplavem. Ve stejnou chvíli z Kréty odstartovaly dva německé bombardéry typu Heinkel He 111 letky Kampfgeschwader KG 26, které měly potopit Queen Marry, nacházející se právě v Rudém moři s 12 000 australskými vojáky na palubě a směřující na severoafrickou frontu. Kvůli nepřízni počasí a špatnému spojení piloti svůj cíl nenašli, a tak se vraceli zpátky. Když přelétávali nad Suezem, spatřili kotvící loď a rozhodli se, že na ni svrhnou bomby původně určené pro Queen Marry. Kotvící lodí byl Thistlegorm, který stále čekal na povolení k proplutí.

V 00:35, ráno 6. října 1941, den před svým vyložením, byl Thistlegorm zasažen dvěma bombami. Jedna dopadla do muničního skladu a výbuch roztrhl trup na dvě části. Ihned se začal potápět, ani ne za deset minut ho mořská hlubina sevřela do své náruče. Jeho posádku zachránila nedaleko kotvící HMS Carlisle, nepřežilo 9 lidí. Dokonce ani němečtí piloti nezůstali za svůj čin nepotrestáni, nad Středozemním mořem je sestřelili spojenci a do konce války zůstali v zajetí. Když se Thistlegorm potápěl, jeden z členů posádky, Angus McLeay, hrdinně obětoval svůj život pro záchranu námořníka, který ležel v bezvědomí v plamenech pod navijákem na kotvu. Za tento čin byl posmrtně vyznamenán Georgovou a Lloydovou válečnou medailí za statečnost na moři. Tento statečný člověk zemřel v roce 1991.
zdroj stranypotapecske.cz

—————

Zpět